Blogs

Marketingtrends: Wat gaat Marketing doen in 2018?

2017 was een mooi jaar voor B2B Marketing. Maar wat zijn de marketingtrends voor 2018?

Het is geen vraag meer of organisaties iets met online marketing moeten doen, de vraag is: hoe?

Steeds meer organisaties zetten in op inboundmarketing en contentmarketing met video, webcasts en andere vormen van rijke content om hun klanten zo goed mogelijk te helpen.

Naast automatisering ook oog voor de klant?

De Digitale Transformatie van bedrijven heeft de aandacht. Deze ontwikkelingen zijn spannend en gaan snel. Hebben we in dit technische geweld nog oog voor de klant als mens? Zorg ervoor dat digitalisering ruimte geeft voor persoonlijke aandacht en contact. Dát is de kracht van digital! Steven van Bellegem Schreef het vorig jaar al: “When digital becomes human: klantenrelatie in transformatie“.
Met al het automatiseringsgeweld moeten we de mens niet uit het oog verleizen. Sterker nog, gebruik automatisering om ruimte te scheppen om de klant als mens, dus persoonlijk en relevant aan te spreken.

Aandachtspunten voor 2018

Een van de belangrijkste aandachtspunten in 2018 voor de marketeer is ongetwijfeld de komende wetgeving rond AVG of GDPR . Niet alleen voor jou als marketeer, maar voor de hele organisatie.

Waar ligt de focus voor de B2B Marketing in 2018? Hieronder een samenvatting uit meerdere bronnen.

Als marketeer is het ondoenlijk om naast de gevraagde werkzaamheden alle nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden te blijven  volgen.
“Tool moeheid” zorgt ervoor dat aandacht voor bepaalde hypes verschuift naar een strategie met oprechte aandacht voor de individuele mens in B2B. ( bron: Marlene Dekkers)

Herkent u dat?

Omdat het mogelijk is krijgt iedereen de zelfde emailing. Of iedereen krijgt de zelfde post op Facebook te zien. Maar het werkt niet meer…
Door het correct inzetten van data kunnen echter wel veel persoonlijker worden. We moeten op zoek naar middelen die ‘levendigheid, persoonlijkheid en empathie’ bevorderen. Dat werkt niet met één enkel tooltje, maar moet vanuit een organisatie brede (klantgerichte) strategie.

Sales gaat meer aan marketing doen

In 2018 groeit het besef dat ‘smarketing’ – de samensmelting of samenwerking van sales en marketing – steeds meer noodzakelijk is.

Het in kaart brengen van de klantreis (zowel offline als online) zal uiteindelijk voor meer relevante, kwalitatieve leads gaan zorgen.

Voor de marketeer (of is dit sales?) blijft de belangrijkste focus om relevante leads te genereren.
Hiervoor worden de volgende technieken ingezet:

1) Customer Experience: het in kaart brengen van de klantreis en dit zowel offline als online terug laten komen zal uiteindelijk voor meer relevante, kwalitatieve leads gaan zorgen.

2) Marketing Automation: via webinars, whitepapers en e-books komen er mooie leads binnen die alleen nog niet klaar zijn voor sales. Om hiervoor te zorgen, gaan marketeers meer content realiseren en die inzetten via leadnurturing. Door leadscoring zullen de leads geschikt worden voor sales, zodat sales met kwalitatief hoogwaardige leads aan de slag gaat.

3) Account Based Marketing (ABM): het schieten met hagel zal steeds minder plaats vinden door de inzet van ABM. Met een lijst van droomklanten en de bijbehorende contactpersonen kunnen op maat gemaakte campagnes ervoor zorgen dat sales en marketing echt met elkaar samen werken om nieuwe klanten te werven.

4) GDPR / AVG: Het aanpassen van alle systemen, (CRM) databases en de website om klaar te zijn voor de General Data Protection Regulation wetgeving die in mei 2018 ingaat!

5) Marketing voor strategisch personeelsbeleid:  Het  ‘inbound recruitment’ en ‘employer marketing’ zijn belangrijke aandachtspunten: hoe goed worden jouw vacatures gevonden en sluit de inhoud van je vacatureteksten aan bij waar jouw voor staat? Met een opsomming van taken en een gelikt stukje standaardtekst over de organisatie, kom je niet meer weg. (denk aan “jong en dynamisch”…)
Elke dag jouw onderscheidend vermogen bewijzen is belangrijk. Deel ervaringen van (oud-)stagairs, medewerkers en klanten online en zorg dat potentiële nieuwe collega’s al gevoel krijgen bij je bedrijf, voor ze een stap over de drempel hebben gezet.

6) Aanpassen bij oriëntatieproces van nieuwe klanten
De honger naar content bij prospects en klanten groeit en groeit, nieuwe generaties beslissers komen in het vizier. Zij hebben een andere relatie met jouw organisatie en een online manier van oriënteren. Als organisatie moet je daarop aansluiten.

7. “Liquid content”. Content die zich aanpast aan de  klant die op uw site of shop komt. Relevanter zijn is fijn voor uw klant, maar hij moet er wel toestemming voor geven.

 

 

Deel deze workshop met jouw volgers via: