Blogs

Niemand zit op je reclame te wachten, maar naar je kennis wordt elke dag gezocht

Edwin Vlems is spreker bij het marketing event “Zakelijk meer succes met internet” 1 november Tilburg.  In aanloop naar dit event hebben we Edwin geïnterviewd.

Edwin VlemsIk spreek “Mr. Inbound Marketing” Edwin Vlems in de aanloop naar ons event “Zakelijk meer succes met internet”. Edwin is op 1 november onze derde spreker en hij zal dan een aantal mooie praktijkcases behandelen van bedrijven die aan de slag zijn gegaan met deze nieuwe vorm van marketing.

Edwin, misschien zijn er nog mensen die je nog niet kennen. Kun je jezelf eens kort introduceren?
“Ondertussen ben ik alweer ruim 18 jaar marketingmanager bij metaalgroothandel MCB” begint Edwin. “In die job kwam ik er in de laatste jaren achter dat adverteren en reclame maken steeds minder goed werkten. Daarom heb ik het roer een paar jaar geleden omgegooid. We zijn gestopt met adverteren en zijn begonnen met inbound marketing.” En blijkbaar levert dat erg mooie resultaten op, want je bent hier buiten MCB ook erg druk mee. “Dat klopt” gaat Edwin verder. “Ondertussen heb ik al erg veel geschreven over inbound marketing en word ik vaak door bedrijven gevraagd om ze hiermee te helpen.” Edwin Vlems heeft ondertussen al veel mooie bedrijven op zijn CV staan, zoals Heras, Manutan, Randstad en Philips.

Je gaat het in Deprez hebben over hoe je met relevante content gevonden wordt door je doelgroep. Kun je kort uitleggen hoe dat werkt?
“Internet speelt hier natuurlijk een cruciale rol in” begint Edwin. “Vroeger was het zo dat degenen met de grootste budgetten de meeste aandacht konden kopen. Maar dat is tegenwoordig totaal anders. Het internet biedt transparantie en de mogelijkheden om jezelf onder de aandacht te brengen van je doelgroep. En daar heb je geen grote budgetten voor nodig als je het slim doet.” Edwin vervolgt: “Mensen beginnen tegenwoordig als eerste op internet te zoeken als ze iets nodig hebben. Dus als je daar gevonden wordt met de juiste antwoorden op de vragen die ze stellen, komen ze vanzelf bij jou uit.” Mensen komen dus naar jou toe op basis van de content die je deelt? “Ja, en dat noem je dan inbound marketing.”

Klinkt logisch, maar is dat ook iets waar het MKB mee aan de slag kan?
“Juist het MKB kan erg veel bereiken met inbound marketing!” vertelt Edwin Vlems stellig. “Zij hebben de interessante verhalen waar mensen oprecht in geïnteresseerd zijn. In het MKB zitten bedrijven met een rijke historie; ze hebben passie voor hun vak en klanten en denken veel meer op langere termijn.” Edwin gaat verder: “Hierdoor hebben MKB bedrijven echt een voorsprong op de grote corporates; ze hebben veel meer marketing-power! Bij grote bedrijven wordt te vaak gedacht vanuit de corporate communicatiestrategieën en wordt het tonen van authenticiteit toch als eng ervaren.”

Wat wil je bezoekers op 1 november meegeven? 
“Experimenteer!” Zeker LinkedIn is volgens Edwin een krachtig medium. “Veel bedrijven vinden het eng om dingen te delen met de buitenwereld. Ze denken zelf dat het misschien niet interessant genoeg is. Of ze zijn bang om afgebrand te worden. Vaak is er angst” legt Edwin Vlems uit. “Angst om kennis te delen en angst voor alles wat met internet of social media te maken heeft. Maar dat is nergens voor nodig!” Om de kracht van inbound marketing voor het MKB nog eens aan te tonen haalt hij een voorbeeld van Berkvens Deuren aan. “Daar heb ik een interview met een medewerker gedaan over het onderwerp BIM; iets heel technisch… Dat interview heeft ons slechts 2,5 uur gekost en heb ik uitgewerkt in 4 blogs. Het resultaat was 100% meer websitebezoek, 300% meer leads en de aantoonbare verkoop van duizenden meer deuren!”

“Niemand zit op je reclame te wachten, maar naar je kennis wordt elke dag gezocht”

Door: Ed Klijsen oktober 2016

Deel deze workshop met jouw volgers via: